محققان می گویند 2 دقیقه پیاده روی بعد از صرف غذا می تواند به هضم غذا کمک کند و خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

دیابت یک بیماری جدی است و چنانچه درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی، آسیب عصبی، آسیب کلیوی، مشکلات چشمی، جریان خون ضعیف و تخریب عصبی در اندام های تحتانی شود، که خطر ابتلا به عفونت های جدی ناشی از زخم ها و تاول ها را افزایش می دهد.

عقیده ی عمومی این است که پیاده روی بعد از غذا خوردن ممکن است به هضم و وضوح ذهنی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که سطح قند خون را می توان با 15 دقیقه پیاده روی بعد از خوردن غذا کاهش داد که می تواند به پیشگیری از مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 کمک کند. اما به نظر می رسد که حتی یک پیاده روی کوتاه نیز می تواند این مزایا را به همراه داشته باشد.

محققان اخیراً یافته‌های هفت مطالعه را مرور کردند، این مطالعات اثرات نشستن در مقابل ایستادن یا راه رفتن را بر سلامت قلب، سطح انسولین و قند خون، مقایسه کرده بودند. محققان مجموع یافته های این مطالعات را متاآنالیز کرده و نتایج آن را اخیراً در مجلهSports Medicine منتشر نمودند. این مطالعه نشان داد که پیاده روی سبک بعد از غذا به مدت دو تا پنج دقیقه تأثیر قابل توجهی بر کنترل سطح قند خون دارد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول که پس از صرف غذا می ایستادند و گروه دوم که راه می‌رفتند و گروه سوم که می نشستند. در طول یک روز، دو گروه اول، باید تمرین خود را به مدت 2 تا 5 دقیقه هر 20 تا 30 دقیقه انجام می دادند.

محققان دریافتند که سطح قند خون شرکت کنندگانی که راه می رفتند، تنها پس از چند دقیقه پیاده روی آرام و تفریحی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طور قابل توجهی، در مقایسه با نشستن یا حتی ایستادن، راه رفتن بعد از غذا خوردن با افزایش تدریجی و سپس کاهش تدریجی سطح قند خون مرتبط بود.

برای کسب بهترین نتیجه بعد از شام پیاده روی کنید

به گفته محققان، پیاده روی در 60 تا 90 دقیقه پس از غذا خوردن بهترین نتایج را به همراه دارد.

اگرچه پیاده روی سبک در هر زمان برای سلامتی شما مفید است، اما یک پیاده روی کوتاه در عرض 60 تا 90 دقیقه پس از غذا می تواند به ویژه برای به حداقل رساندن افزایش قند خون مفید باشد، زیرا در آن زمان سطح قند خون به اوج می رسد.

پزشکان همچنین پیشنهاد می‌کنند که در طول روز پیاده ‌روی کوتاهی انجام دهید تا احساس تنبلی در ساعات کاری نداشته باشید یا وقفه هایی در جلسات ماراتن نشسته ی بی‌وقفه ی خود ایجاد کنید.

برای کسانی که از خانه کار می‌کنند، پیشنهاد می‌شود بین جلسات خود یا بعد از ناهار کمی پیاده‌روی کنند.

سایر فواید پیاده روی بعد از خوردن غذا

پیاده روی زمانی که سریع یا با تلاش متوسطی انجام شود یک تمرین هوازی است. با گذشت زمان، انجام فعالیت‌های هوازی منظم مزایای سلامتی مختلفی را به همراه دارند از جمله: کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین. وقتی ورزش‌های متوسطی مانند پیاده‌روی انجام می‌دهید، قلب شما کمی سریع‌تر می‌تپد و نفس کشیدن با کمی تلاش بیشتر باید انجام شود. قند خون بیشتری توسط ماهیچه های شما استفاده می شود و در نتیجه سطح قند خون شما ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.

گاز و نفخ را کاهش می دهد

چند دقیقه فعالیت روزانه، که در آن پیاده روی کوتاه گنجانده شده است، می تواند علائم گاز و نفخ را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یاIBS بهبود بخشد. محققان می گویند حرکت بدن، سیستم گوارشی را تحریک کرده و به عبور غذا کمک می کند.

از سلامت روان حمایت می کند

پیاده روی یکی از بهترین راه ها برای بهبود سلامت روان و رهایی از استرس، اضطراب و افسردگی است. این اتفاق می افتد زیرا پیاده روی به کاهش هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول کمک می کند.

خواب را تنظیم می کند

ورزش منظم می تواند به درمان بی خوابی کمک کند که علت اصلی بسیاری از بیماری ها است. مطالعات مختلف گفته اند که ورزش منظم می تواند به اندازه داروهای بی خوابی موثر باشد.

فشار خون را کاهش می دهد

فعالیت بدنی منظم می تواند به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کند، که قلب شما را سالم و شاد نگه می دارد و از حملات قلبی و سکته محافظت می کند.

منبع:

https://www.timesnownews.com/health/surprising-reasons-why-you-should-take-just-2-minutes-of-walking-after-dinner-article-97186847